Super Bowl je prvenstvena utakmica Nacionalne nogometne lige (NFL) američkog profesionalnog nogometa. Igraju ga pobjednici Ligaške konferencije američkog nogometa i nacionalne nogometne konferencije. Domaćin utakmice je svake godine drugi grad. Od 2022. utakmica se igra druge nedjelje u veljači. Prethodno, od 1967. do 1978. utakmice su se igrale nedjeljom početkom do sredine siječnja. Zatim krajem siječnja od 1979. do 2003. Pa prve nedjelje veljače od 2004. do 2021.
Igra je proizašla iz spajanja NFL-a i rivalske Lige američkog nogometa (AFL) 1966. godine. Sporazum je pozivao na prvenstvenu utakmicu na kraju sezone, i, iako je spajanje finalizirano tek 1970., prva takva utakmica, tada nazvana AFL-NFL World Championship Game, igrala se u Los Angeles Memorial Coliseumu 15. siječnja 1967. Naziv Super Bowl prvi put se koristi 1969. godine. U vrijeme kada je došlo do stvarnog spajanja, Super Bowl je bio toliko ukorijenjen u kalendaru nogometnih navijača da je službeno rebrandiran, čime je ime, kao i upotreba rimskih brojeva, postalo službeno za Super Bowl V. Prethodna natjecanja retroaktivno su preimenovana u Super Bowl I-IV.
Zašto se koriste rimski brojevi?
Lamar Hunt, glavni osnivač AFL-a, smatrao je da bi korištenje rimskih brojeva igri dalo dodatnu pompu u javnoj svijesti. I godine su pokazale da je bio u pravu. Nijedan drugi godišnji sportski događaj ne nosi toliko raskoši ili iščekivanja.
Svi Super Bowli od V koristili su rimske brojeve, s izuzetkom 50. Za takav značajan događaj, NFL je isprobao 73 različita logotipa prije nego što se konačno odlučio za “50”. Sljedeće godine, Super Bowl se vratio na stari put i brandiran je s LI.
Svojevrsni praznik
Super Bowl se igra nedjeljom, te je taj dan poznat kao Super Bowl Sunday. Evoluirao je u neslužbeni američki praznik, sa zabavama koje se održavaju u domovima, kafićima i restoranima diljem zemlje. Tjedan prije utakmice naglašen je opsežnim medijskim nagomilavanjem i festivalskom atmosferom u gradu domaćinu. Sama utakmica je popraćena razrađenim ceremonijama i zabavom prije utakmice i u poluvremenu.
S obzirom na to koliko se novca ulijeva u reklame za Super Bowl, lako je pomisliti kako su jednako važne kao i sama utakmica. To je jedan od onih rijetkih događaja – možda jedini sportski događaj ili čak opći prijenos – gdje ljudi zapravo gledaju reklame, umjesto da ih ignoriraju ili nakratko promijene kanal.
Kako su se to reklamni troškovi Super Bowla povećali posljednjih godina i što je FOX ove godine tražio od svojih oglašivača?
Dakle, koliko košta reklama za Super Bowl?
To je velika brojka i to nije novost. Ali taj ogromni broj samo raste.
Za Super Bowl 2023., FOX je tražio između 6 i 7 milijuna dolara za spot od 30 sekundi tijekom prijenosa utakmice, izvijestio je Variety krajem siječnja. No čini se da te brojke ne smetaju oglašivačima jer je FOX navodno prodao sav reklamni prostor do rujna, a nekoliko ih je koštalo više od 7 milijuna dolara.
7 milijuna dolara za reklamu ovog puta je neznatno povećanje u odnosu na Super Bowl 2022. kada je NBC tražio 6,5 milijuna dolara za reklamu od 30 sekundi. Dok su neki koji su kasnili i tada plaćali 7 milijuna dolara, piše USA Today. Ali za referencu, cijena reklame za Super Bowl 2021. bila je oko 5,5 milijuna dolara za spot od 30 sekundi.
Zašto su reklame za Super Bowl tako skupe?
Zaista je jednostavno. Super Bowl svake godine ima jako veliku gledanost, a oglašivači žele kapitalizirati.
Rekord za većinu gledatelja još uvijek pripada utakmici Super Bowla 2015. između New England Patriotsa i Seattle Seahawksa sa 114 milijuna gledatelja. Onaj 2017., kada su igrali New England Patriotsa i Atlanta Falcons zabilježio je 113,7 milijuna gledatelja. Super Bowl 2022. gledalo je 112,3 milijuna gledatelja. Procjenjuje se da je posljednji Super Bowl gledalo oko 113 milijuna ljudi.
Dakle, kada oglašivači znaju da se oko 100 milijuna ljudi sprema gledati veliku utakmicu, spremni su platiti za prikazivanje reklame u vrijeme Super Bowla. I nadaju se da će to biti ono o čemu obožavatelji sljedeći dan neće moći prestati pričati. A što je više kompanija spremno platiti, to će emiteri više pokušati naplatiti.
Studijom provedenom 2022. o učinku oglasa Super Bowla na poslovnu prodaju i rast utvrđeno je da oglašivači za vrijeme Super Bowla možda neće odmah vidjeti veliki porast prodaje. Međutim, odmah dolazi do porasta u online pretraživanjima koja pomažu u širenju prepoznatljivosti branda što bi moglo dovesti do prodaje.
Jesu li reklame za Super Bowl uvijek bile skupe?
Da, oduvijek su bile skupe, ali relativna cijena još uvijek vrtoglavo raste.
Reklama od 30 sekundi za prvi Super Bowl 1967. godine između Kansas Cityja i Green Bay Packersa koštala je između 37.500 i 42.500 dolara. Objavio je to Business Insider pozivajući se na podatke Nielsen Media Researcha. S općenito dosljednim povećanjem cijene tijekom posljednjih nekoliko desetljeća, cijena reklame za Super Bowl premašila je 1 milijun dolara do 1994. godine, a do 2017. dosegla je 5 milijuna dolara. Sada, kako smo i naveli, iznosi oko 7 milijuna dolara.