Subota, 8 studenoga, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

U SAD građani sve češće kasne s otplatom kredita za automobile

Stanovnicima SAD je sve teže otplatiti svoje automobile. Kombinacija rekordnih cijena vozila i visokih kamatnih stopa gura milijune kućanstava u financijsku krizu. Auto krediti su – prvi put u desetljećima – među najrizičnijim oblicima duga u zemlji.

Prema najnovijem izvješću agencije za kreditni rejting VantageScore, stopa kašnjenja u otplati auto kredita porasla je za više od 50 posto u posljednjih 15 godina. Dok je kašnjenje u otplati drugih vrsta duga – poput stambenih i potrošačkih kredita – čak i palo. Drugim riječima, Amerikanci više ne kasne s plaćanjem kuća ili kreditnih kartica, već s onim što ih pokreće na posao.

„Prije petnaest godina, auto krediti bili su najmanje rizičan financijski proizvod. Danas su, osim studentskih kredita, najrizičniji“

Rikard Bandebo, glavni ekonomist u VantageScoreu

Najveći val neplaćenih rata od 2010.

Podaci Federalnih rezervi pokazuju da je sredinom 2024. čak 3,8% svih auto kredita kasnilo više od 30 dana – najviša razina od lipnja 2010. Ovaj trend utječe na sve segmente američkog društva: od obitelji s niskim primanjima do kućanstava koja zarađuju više od 150.000 dolara godišnje.

Zanimljivo je da rast problema nije ograničen samo na takozvane subprime klijente (one s nižim kreditnim rejtingom), već se brzo širi i među „prime“ zajmoprimcima, koji su godinama smatrani najpouzdanijim zajmoprimcima. To pokazuje da su financijski pritisci u SAD-u postali duboko ukorijenjeni i više ne biraju kreditnu klasu.

„Ekonomski stres više nije ograničen na određene dohodovne skupine ili rejtinge – on je široko rasprostranjen“, kaže Susan Fahy, izvršna potpredsjednica VantageScorea.

Oplate automobila prelaze 1000 dolara mjesečno

Glavni uzrok pritiska duga leži u nevjerojatnom skoku troškova. Prosječna mjesečna uplata za novi automobil porasla je za 130 dolara samo između siječnja 2020. i siječnja 2023. – s 470 na 600 dolara.

I trend se nije zaustavio. Prema analitičkoj tvrtki Edmunds, jedan od pet kredita za novi automobil sada ima mjesečnu uplatu veću od 1000 dolara.

Prosječna cijena novog vozila u SAD-u u rujnu premašila je 50.000 dolara, što je povijesni maksimum. Dok su kamatne stope na nove automobile oko 7%, a na rabljene automobile do 11%. Sve to znači da vozači plaćaju više – i dulje.

„Visoke cijene i kamatne stope produžuju rokove otplate. Ovo povećava ukupnu kamatu i rizik da će vozilo brže izgubiti vrijednost nego što zajmoprimac otplati kredit“, objašnjava financijski analitičar Stephen Kates iz Bankratea.

Inflacija jede plaće, dug raste

Iako se inflacija u SAD-u smanjila u odnosu na vrhunac iz 2022., troškovi života i dalje su previsoki. Dok su realne plaće i dalje ispod predinflacijskih razina. Bankrateova analiza pokazuje da će prosječne američke plaće “sustići” inflaciju tek sredinom 2026. godine.

To znači da vozači danas troše veći dio svojih prihoda na automobile nego ikad prije. Istovremeno, rastuće kamatne stope i cijene goriva smanjuju financijski prostor za ostale potrošačke troškove – od stanarine do hrane.

Upozorenje koje nadilazi Ameriku

Iako se ovi podaci odnose na Sjedinjene Države, poruka je univerzalna: kada srednja klasa više ne može otplaćivati ​​svoje automobile, to je signal dubokih ekonomskih neravnoteža.

Za Bosnu i Hercegovinu i regiju ovaj trend trebao bi poslužiti kao upozorenje. Cijene vozila rastu i u našoj zemlji, a financiranje kupnje putem kredita i leasinga postaje sve skuplje. Ako kamatne stope ostanu visoke, a plaće ne budu pratile inflaciju, ista formula mogla bi dovesti do sličnog problema na našem tržištu.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno