Pitanje vrijedno milijardu dolara: Zašto ove godine nedostaje mega blockbustera?
Universalov “The Super Mario Bros. Movie” jedini je film objavljen 2023. koji je do sada premašio granicu od milijardu dolara na globalnim blagajnama. Ne čini se da bi mogao biti još jedan, čak i s nekim velikim naslovima koje tek očekujemo.
Da ste 10 ljudi dali raspored izlaska na početku godine i rekli: ‘Imat ćemo samo jedan film vrijedan milijardu dolara od svih ovih i možete li odabrati koji će to biti?’ Ne bih mislim da bi itko odabrao film ‘The Super Mario Bros. Movie’.
Mike Polydoros, izvršni direktor marketinške tvrtke za kina PaperAirplane Media.
Nedostatak prihoda od milijardi dolara označava dramatičnu promjenu u industriji. U godinama prije pandemije Covid-19, pa čak i prošle godine, bilo je više megahitova koji su zasjenili milijardu dolara globalne zarade.
Nedostatak ovakvih blockbustera u 2023. posebno je vidljiv kod Disneya, koji ima franšize Marvel, Star Wars, Pixar i franšize nasljeđenih bajki. Iako je studio na pravom putu da ove godine bude vladar na kino blagajnama, posljednjih mjeseci imao je niz neuspjeha koji su izazvali zabrinutost da se preferencije publike mijenjaju prebrzo da bi se Hollywood morao prilagoditi.
Vrijednost filmova
“Ant-Man and the Wasp: Quantumania” u veljači nije uspio privući publiku osim najvjernijih obožavatelja Marvela. Sakupili su samo 214,5 milijuna dolara u Americi i ispod 500 milijuna dolara u cijelom svijetu. “Elemental”, objavljen tek prošlog mjeseca, trenutno je drugi najmanje gledan u Americi od bilo kojeg Pixarovog filma u povijesti studija. Jedva nadmašivši “Onward” iz 2020., čiji je kino promet prekinut zbog pandemije.
U Disneyevom Lucasfilmu očekuje se da će “Indiana Jones i brojčanik sudbine”, koji se u kinima pojavio 30. lipnja, teško nadoknaditi svoj produkcijski budžet od gotovo 300 milijuna dolara. Do sada je zaradio 221,4 milijuna dolara na globalnoj razini.
U cjelini, vidim Disney u poziciji koja se očekivala nakon izlaska iz pandemije i nakon još jedne promjene vodstva. Ta dva silno utjecajna čimbenika preoblikovala su poziciju studija na više načina. Posebno na kino blagajnama kada se uzme u obzir da smo u posljednjem desetljeću imali njihove vrhunske franšize i brendove koji su bili uspječnice. To nikada ne bi bila održivo bez povremenih oseka i oseka.
Shawn Robbins, glavni analitičar na BoxOffice.com.
Izvršni direktor Disneyja Bob Iger rekao je da će tvrtka smanjiti sadržaj Marvela i Ratova zvijezda jer nastoji smanjiti troškove i pomladiti svoje brandove, piše CNBC.
Svijetla točka za Disney došla je u obliku posljednjeg izdanja Jamesa Gunna u studiju Marvel. “Čuvari galaksije Vol. 3” treće je najveće izdanje ove godine s 357,5 milijuna dolara. Zaostaje za Sonyjevim “Spider-Man: Across the Spider-Verse”. Gunn sada pomaže voditi Warner Bros. Discoveryjev DC Studios.
Treći film Čuvari uspio je osigurati 834,2 milijuna dolara globalno od svog izlaska u svibnju, ali vjerojatno neće dosegnuti željeni prag od milijardu dolara.
Naime, Disneyev “Avatar: The Way of Water” generirao je više od milijardu dolara u globalnoj prodaji ulaznica u 2023., ali budući da je objavljen 2022., ne računa se kao film od milijardu dolara za ovu godinu.
Čini se da je klub vrijedan milijardu dolara postao još veća ekskluziva u 2023. Unatoč brojnim visokoprofilnim naslovima koji se mogu pohvaliti nekim od najvećih filmskih brandova i franšiza u filmskom svijetu, ovogodišnjem urodu do sada je nedostajao globalni otisak ili potpuna dominacija tržišta da prijeđe prag od milijardu dolara u onome što je bilo vrlo konkurentno globalno filmsko tržište.
Paul Dergarabedian, viši medijski analitičar u Comscoreu.
Kinesko tržište
Konkretno, kinesko tržište bilo je glavna pokretačka snaga u kino blagajnama vrijednim milijardu dolara, ali bili su selektivni u pogledu toga kojim holivudskim filmovima dopuštaju prikazivanje u zemlji. Kina je također razvila vlastito unosno filmsko tržište.
Na primjer, većina Marvelovih filmova objavljenih prije pandemije imala je 15% do 22% ukupne prodaje ulaznica iz Kine. Nakon izbijanja pandemije, samo je nekolicina ovih filmova prikazana na platnima u toj zemlji, a oni koji jesu doživjeli su znatno manje prihode.
Prva dva filma Ant-Man filma, objavljena 2015. i 2018., ostvarila su oko 20% prodaje ulaznica iz Kine. U međuvremenu, “Ant-Man and the Wasp: Quantumania” u Kini je imao samo 8% prodanih ulaznica.
“Globalno govoreći, evolucija Kine u tržište na koje se više ne može računati da će isporučivati masivne blockbuster izvedbe nekih filmova i franšiza koje su to činile ostavlja rupu koja bi mogla biti prevelika da bi se popunila u kratkom roku”, rekao je Robbins.
Sušno razdoblje
Manja prodaja ulaznica u Kini u kombinaciji sa sporijim od očekivanog povratkom filmskih gledatelja zaustavilo je velike blockbustere u 2023. A to je dovelo do manje filmova vrijednih milijarde dolara.
U posljednjem desetljeću broj globalno zarađenih milijardi dolara značajno se povećao. A Disney je odgovoran za većinu naslova koji su bili na vrhu ljestvica. Zapravo, studio je imao najmanje jedno izdanje vrijedno milijardu dolara svake godine od 2014. do 2019. Tada je imao sedam milijardi dolara vrijednih filmova.
Nije proizveo film vrijedan milijardu dolara 2020. ili 2021. zbog ograničenja vezanih za pandemiju. Ali “Avatar: The Way of Water” iz 2022. premašio je 2 milijarde dolara.
Budući da je 2019. bila anomalija na visokoj strani, mislim da se 2023. može promatrati kao anomalija s druge strane. Kao što kažu kod s testiranja, izbacite najviše i najniže i krenite odatle. I mislim da se ista teorija odnosi na sveukupnu kino blagajnu u cjelini.
Mike Polydoros iz PaperAirplanea.
S tim su se složili brojni analitičari kino blagajni. Iako su mnoga Disneyjeva izdanja pala ispod očekivanja, studio ostaje jak konkurent na američkim i svjetskim kino blagajnama.
“Malo je vjerojatno da će Disney ove godine imati globalno izdanje vrijedno milijardu dolara”, rekao je Dergarabedian. “Ali, da budemo pošteni, ‘Čuvari galaksije Vol. 3’, ‘Mala sirena’, ‘Ant-Man and the Wasp: Quantumania’ i ‘Elemental’ zajedno su zaradili više od 2 milijarde dolara na globalnoj razini.”
Još uvijek na vrhu
Unatoč lošijim rezultatima tipično nepokolebljivog Disneyja, studio je ostvario više od prodaje ulaznica od bilo kojeg drugog studija ove godine.
Do lipnja, Disneyjeva izdanja predstavljaju 30% od ukupne prodaje ulaznica ili 1,3 milijarde dolara, prema podacima Comscorea. Njihovih je četiri od 10 najboljih filmova s najvećom zaradom ove godine.
“Kao i uvijek, sve se svodi na sadržaj”, rekao je Polydoros.
Još se treba vidjeti hoće li nadolazeća Disneyjeva izdanja, kao što su “Haunted Mansion”, “The Marvels” ili “Wish”, moći generirati referentnu svotu od milijardu dolara. Ali raznolika lista dobra je prilika za tvrtku.
2024. izgledno više obećava na nekoliko fronti, a njihov originalni animirani film ‘Wish’ mogao bi postati veliki hit kasnije ove godine ako ispuni svoj potencijal s publikom koja je pomogla da serija ‘Frozen’ postane tako uspješna.
Shawn Robbins