Napetosti među kineskim proizvođačima električnih vozila sve su izraženije, a tržišna borba poprima nove razmjere. Nakon godina suparništva, sukob između BYD-a, Geelya i Great Wall Motora postao je javniji i oštriji nego ikad.
BYD optužen za nepoštivanje ekoloških propisa
Geely se nedavno priključio kritikama na račun BYD-a, optužujući ga za nepoštivanje ekoloških propisa. Time se uključio u višegodišnji spor koji je 2023. pokrenuo Great Wall Motor. Tada je ta kompanija prijavila BYD regulatornim tijelima, tvrdeći da njihovi hibridni modeli ne zadovoljavaju emisijske standarde.
Taj je sukob ponovno postao aktualan nakon što je predsjednik Great Wall Motora, Wei Jianjun, nedavno javno prozvao BYD, izražavajući zabrinutost zbog cjenovnog rata u industriji. Dodao je i da regulatorna istraga protiv BYD-a i dalje traje, što je dodatno potaknulo napetosti u sektoru.
BYD je odbacio te optužbe, nazvavši ih “neutemeljenim dizanjem panike”, no pritom nije komentirao pitanje emisija. Još 2023. BYD je tvrdio da njihovi modeli zadovoljavaju sve važeće standarde u Kini.
BYD koristi spremnike bez pritiska
U novom razvoju događaja, potpredsjednik Geelya, Victor Yang, u subotu je na auto konferenciji u Chongqingu podržao stav Great Wall Motora. U svom govoru rekao je kako su i Geelyeva interna ispitivanja potvrdila nepravilnosti kod BYD-ovih vozila. “Wei Jianjun je zviždač naše industrije,” izjavio je Yang, čime je dodatno dolio ulje na vatru.
Spor se konkretno odnosi na BYD-ovu upotrebu spremnika bez pritiska u hibridnim modelima Qin Plus i Song Plus. Takvi spremnici omogućuju brže isparavanje goriva, što može imati utjecaj na razinu ispušnih plinova.
Na Yangove komentare odgovorio je direktor BYD-a za odnose s javnošću, Li Yunfei, putem objave na društvenoj mreži Weibo. Tvrdi kako su ti spremnici korišteni između 2021. i 2023. godine, i da su u to vrijeme bili u skladu s regulativom. Dodao je da su spremnici naknadno zamijenjeni, zbog pritužbi kupaca, a ne regulatornog pritiska.
Kinesko tržište EV u sve dubljoj cjenovnoj krizi
Objava je u ponedjeljak izbrisana, bez službenog objašnjenja. Reuters je pokušao dobiti pojašnjenje, no ni BYD ni nadležno ministarstvo nisu odgovorili na novinarske upite. Kinesko ministarstvo industrije i informacijskih tehnologija, koje je zaduženo za nadzor emisija, također je ostalo bez komentara.
Dok traje ova javna razmjena optužbi, tržište električnih vozila u Kini ulazi u sve dublju krizu cijena. BYD je nedavno ponudio velike popuste, snižavajući cijenu najjeftinijeg modela na samo 55.800 yuana, što je oko 7.770 dolara. Takva strategija izazvala je domino-efekt među konkurentima, ali i pad dionica autoindustrije na burzi.
Cjenovni rat među proizvođačima postao je ozbiljna prijetnja stabilnosti tržišta. Vlada je pozvala sve tvrtke da se suzdrže od daljnjeg snižavanja cijena. Osim toga, najavljen je sastanak ključnih aktera kako bi se pokušalo pronaći rješenje.
Trgovci vozilima pozvali su proizvođače da zaustave prekomjernu isporuku jer vozila ne uspijevaju prodati na vrijeme. Sve veće zalihe stvaraju pritisak i na distribucijsku mrežu i na krajnje kupce.
Kako pišu Financije, ovaj sukob ne odražava samo borbu za tržišni udio, već i dublje probleme u regulaciji i strategiji razvoja industrije. Kako će se situacija razvijati, ostaje za vidjeti, ali jedno je jasno – konkurencija među kineskim EV divovima nikad nije bila oštrija.