Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Motivacija i način štednje jako se razlikuju po dobi

Bez obzira na donedavno gotovo nulte kamatne stope kod štednje građana i visoku inflaciju koja ne pogoduje štednjama, iznos depozita u BH bankama raste. Većina štednje se odnosi na štednju građana, vidjeli smo jučer u izvješću CBBH.

I dalje tradicionalni način štednje

Agencija Improve je izradila istraživanje o aktualnim i preferiranim načinima štednje građana. Štednja u bankama najzastupljeniji je oblik štednje. Udio građana koji tako štedi nije se promijenio u odnosu na godinu dana ranije. Što bi značilo da oni koji imaju – imaju još više. Ono što se uočava kao trend je povećanje udjela a’vista štednje. S druge strane smanen je udio oročene štednje. Uz niske kamate, građani nisu percipirali benefit oročene štednje. Uz gotovo istu kamatu stopu, novac im je bio dostupan kad god im je bilo potrebno.Vidljive su promjene na tržištu depozita. Banke su počele dizati kamate na štednju. Hoće li to promijeniti trendove u štednji, vidjet ćemo.

Dosta novca i dalje u “jastuku”

Još uvijek prilično zastupljeni oblik štednje je čuvanje novca kod kuće. Međutim, to je značajno palo u odnosu na prošlu godinu. Vjerojatno i zbog rasta kamatnih stopa u bankama. Među “naprednijim vrstama ulaganja” najzastupljenije je životno osiguranje. Sličan je udio i onih koji svoja financijska sredstva usmjeravaju u osiguranja imovine. U odnosu na prošlu godinu porastao je udio građana koji kupuju udjele u investicijskim fondovima.

U odnosu na prošlu godinu tek je neznatno više građana koji ulažu svoja slobodna financijska sredstva u dionice i obveznice. Izdavanje narodnih obveznica u ožujku ove godine pobudilo je interes građana s obzirom na visoku kamatu (3,65%).Da imaju novaca, većina naših građana kupila bi nekretninu (stan ili kuću), zemljište i zlato, navodi u tekstu točka na i.

U 2021., godini oporavka od pandemije, značajno je porastao interes (preferencija) prema (investicijskom) zlatu, ali i kriptovalutama. I dok se interes prema zlatu zadržao na jednakim razinama do danas, to ne možemo reći za kriptovalute. Za njih je interes drastično pao.

Štednja u bankama, iako je najčešći oblik štednje, nije visoko na ljestvici preferiranih načina štednja. Banke nude sigurnost i jednostavnost (npr. digitalno ugovaranje štednje). Počinju privlačiti klijente i atraktivnijim kamatama na štednju.

Istraživanje agencije Improve pokazuje da se različite dobne skupine jako razlikuju po spremnosti za štednju, po načinima štednje i motivaciji odnosno ciljevima štednje, prenosi točka na i.

Način štednje se jako razlikuju od dobi čovjeka

Mlađi (do 34 godina starosti) su sigurniji da će biti u mogućnosti štediti u sljedećih godinu dana, no vjerojatno se radi o manjim iznosima s obzirom na to da su im glavni načini štednje – čuvanje novaca kod kuće ili skupljanje kovanica. Radi li se o financijskoj nepismenosti ili nekim drugim razlozima zbog čega ovaj segment drži novce izvan financijskih institucija? Nude li banke ili druge financijske institucije štedni proizvod kojim bi mladi mogli ostvariti svoje ciljeve štednje? I potom priuštiti si željeno putavanje ili nešto drugo.

Segment u dobi od 35 do 54 godine više je usmjeren različitim vrstama osiguranja. Oni češće nego druge dobne skupine ističu da štede radi svoje djece i svoje mirovine. Bi li njima neka kombinacija osiguravateljskog proizvoda uz štednu komponentu bila dobitna kombinacija?

Najstarija dobna skupina, naročito oni iznad 65 godina starosti, u nepovoljnijoj je situaciji s obzirom na procjenu mogućnosti za štednju. Oni su skloniji konzervativnijim načinima štednje, prvenstveno kako bi si osigurali pristojnu mirovinu i osigurali sredstva u rješavanju zdravstvenih problema.

Ako gledamo “prosječnog” građanina, on štedi u nekoj banci, drži novce na a’vista računu, a štedi kako bi se osigurao za nepredvidive okolnosti, izvanredna stanja i hitne slučajeve. Potom za mirovinu, ali i zbog osjećaja financijske nestabilnosti.Ipak, svaka životna faza nosi nešto posebno.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno